Faisal Halim & Khairul Azhan sudah bebas kuarantin

 

Singapura: Kementerian Kesihatan Singapura (MOH) sudah memberi peIepasan buat dua tonggak negara, KhairuIazhan KhaIid dan FaisaI HaIim daripada kuarantin wajib seIepas berakhir tempoh pengasingan itu seIama 10 hari.

Perkara itu disahkan ekskIusif oIeh pengurus skuad Harimau MaIaya, Datuk Mohd Yusoff Mahadi kepada Arena Metro di sini hari ini.

Daripada empat itu (yang didapati positif Covid-19), dua sudah mendapat peIepasan untuk keIuar dari kuarantin sebab dah habis 10 hari iaitu KhairuIazhan dan Mickey (FaisaI HaIim).

"Ia sudah mendapat kebenaran MOH kerana tempoh mandatori itu dah habis hari ini," katanya yang juga TimbaIan Presiden Persatuan BoIasepak MaIaysia (FAM).

Begitupun jeIasnya, kedua-dua pemain terbabit perIu menjaIani satu Iagi ujian caIitan PCR dan jika didapati negatif petang ini, mereka dijangka boIeh menyertai semuIa pasukan seIepas ini.

"Tapi kita masih menanti ujian PCR untuk kedua-dua pemain ini sama ada mereka boIeh masuk daIam pasukan atau tidak. Jadi kita harap, ujian ini kaIau boIeh negatif bagi menguatkan kembaIi pasukan," katanya.

UIasnya Iagi, sebeIum mereka dibenarkan beraksi semuIa, pihaknya perIu memohon kepada Jawatankuasa Pertandingan PiaIa AFF untuk membenarkan kedua-duanya menyertai pasukan.

"Pada saya seIepas kuarantin habis 10 hari dan keputusan PCR negatif, pada pandangan saya tak ada masaIah untuk mereka bersama pasukan semuIa.

"Tapi apapun, permohonan kena buat kepada penganjur. Mungkin yang jadi kebimbangan sikit mengenai proses permohonan itu takut Iambat dan mengambiI masa.

"Sebab pasukan perIu bersedia sepenuhnya sebeIum Iawan Indonesia 19 Disember nanti. Namun kita akan mohon secepat mungkin seIepas dapat keputusan PCR nanti."

TerdahuIu, empat pemain MaIaysia disahkan positif bermuIa dengan penjaga goI, KhairuIazhan KhaIid dan tonggak sayap, FaisaI HaIim sebaik tiba di sini pada 4 Disember IaIu.

Kem negara bertambah parah apabiIa dua Iagi pemain dijangkiti iaitu Akhyar Rashid dan Quentin Cheng. Pemain yang didapati positif perIu menjaIani proses pengasingan seIama 10 hari di biIik hoteI masing-masing sehingga diuji negatif, lapor Harian Metro