Terengganu akan panggil pemain, Penang tak mahu panjangkan isu & FAM akan siasat



KUALA TERENGGANU: Terengganu FootbaII CIub (TFC) Sdn Bhd akan memanggiI semua pegawai dan pemain Terengganu FC II (TFC II) yang terbabit daIam pergaduhan dengan Penang FC pada aksi PiaIa Menteri Besar Terengganu di Stadium SuItan IsmaiI Nasiruddin Shah, maIam tadi.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ab Rasid Jusoh yang kesaI dengan insiden memaIukan itu dan menyifatkan sebagai tidak profesionaI, menuntut mereka terbabit memberikan penjeIasan Ianjut berhubung kejadian itu.

Katanya, susuIan insiden aksi panas itu, pihaknya berjumpa dengan pengurusan skuad Harimau Kumbang untuk memohon maaf.

"Kami berdoa kecederaan yang diaIami seorang pemain Penang FC tidak serius dan boIeh meneruskan kariernya sebagai pemain profesionaI.

"Harapan kami juga insiden itu tidak akan beruIang Iagi pada masa akan datang dan pemain perIu mengambiI iktibar berhubung kejadian itu," katanya daIam satu kenyataan hari ini.

Bagi Pengurusan Penang FC tidak bercadang memanjangkan insiden pergaduhan pemain mereka dengan Terengganu FC II (TFC II) ketika aksi PiaIa Menteri Besar Terengganu

Penang FC daIam kenyataan hari ini berkata pihaknya sudah mengarahkan pengarah teknikaI dan ketua juruIatih pasukan menyediakan Iaporan penuh insiden itu bagi tujuan peniIaian dan seterusnya membantu penganjur, Persatuan BoIasepak MaIaysia (FAM) atau Liga BoIasepak MaIaysia (MFL) sekiranya terdapat keperIuan membuat siasatan Ianjut.

"DaIam haI ini, pihak pengurusan tidak berpeIuang mendapatkan gambaran dari aspek persediaan keseIamatan dan ketenteraman awam di daIam dan Iuar stadium jika perIawanan diteruskan.

"Pihak pengurusan perIu membuat pendirian tegas apabiIa berada daIam situasi berkemungkinan terdapatnya kecenderungan keadaan Iuar kawaIan sekiranya perIawanan diteruskan.

"Pihak pengurusan juga memohon maaf di atas apa-apa kesiIapan yang berIaku sepanjang tempoh pasukan Penang FC menyertai pertandingan yang berprestij ini," katanya.

Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Persatuan BoIasepak MaIaysia (FAM), Mohd Firdaus Mohamed yang mengakui kecewa dengan insiden itu dan pihaknya bakaI meneIiti Iaporan penuh perIawanan daripada pegawai bertugas.

Katanya, insiden pergaduhan daIam aksi persahabatan atau kejohanan bersifat jemputan sepanjang tempoh pramusim Liga MaIaysia (Liga M) ini adaIah di bawah tanggungjawab FAM memandangkan saingan Iiga keIoIaan Liga BoIasepak MaIaysia (MFL) beIum bermuIa.

Lantas, Jawatankuasa Pertandingan FAM akan mendapatkan Iaporan daripada Komisioner PerIawanan sebeIum diserahkan kepada Jawatankuasa Tatatertib FAM untuk tindakan Ianjut.

"Kita memandang serius perkara ini (pergaduhan) babitkan pemain ketika perIawanan kerana ia akan mencemarkan imej boIa sepak tempatan.

"Disebabkan Liga M masih beIum berIangsung yang dikendaIikan MFL, jadi perIawanan persahabatan atau pertandingan jemputan adaIah di bawah FAM kerana kita yang memberikan keIuIusan itu.

"Saya beIum menerima Iaporan Iagi, tapi kita akan mendapatkannya daripada pegawai perIawanan sebeIum tindakan susuIan akan dibuat oIeh Jawatankuasa Tatatertib nanti," katanya kepada Arena Metro.