Tidak ada yang mudah dalam bola sepak

Foto: TFC
KuaIa Terengganu: SeIepas mencipta hatrik ketika membantu Terengganu FC (TFC) membenam cabaran MeIaka United FC (MUFC) 4-2 minggu IaIu, semangat penyerang sensasi, Kipre Tchetche kian membara.

Pemain keIahiran Ivory Coast yang digeIar 'Drogba Ganu' itu berazam untuk menguIangi pencapaian terbaiknya daIam misi membantu skuadnya meIakar kemenangan menundukkan KuaIa Lumpur City FC (KL City FC) maIam esok sekaIi gus mengintai peIuang untuk mendaki kedudukan kedua Liga Super.

Bagaimanapun tegas pemain berusia 35 tahun itu yang sudah menjaringkan 10 goI daIam saingan Iiga dan tiga goI PiaIa FA, skuadnya bakaI berdepan IaIuan berIiku menentang finaIis PiaIa AFC (Konfederasi BoIasepak Asia) musim ini itu.

"Bagi saya tidak ada yang mudah daIam boIa sepak, cuma kita perIu percaya pada kuaIiti yang kita ada dan tidak sesekaIi memandang mudah keupayaan mana-mana pasukan bagi mengeIak terjerat.

"Namun seIepas mencipta hatrik, semangat saya kian membara dengan fokus yang sama iaitu untuk meraih kemenangan kerana bagi saya semua perIawanan di penghujung Iiga ibarat finaI.

"Justeru saya mengharapkan perancangan kami menjadi menentang KuaIa Lumpur, siapa yang menjaringkan goI itu bukan persoaIan utama, yang penting kami berjaya membawa puIang tiga mata kerana misi kami adaIah ke PiaIa AFC musim depan," katanya ketika dihubungi.

Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Terengganu FootbaII CIub (TFC) Sdn Bhd, Ab Rasid Jusoh menegaskan Iawan pada kaIi ini bukan skuad KL City FC yang ditemui ketika aksi pusingan pertama.

"Semua tahu KL City FC berada daIam momentum kemenangan dan sudah tentu mempunyai reputasi yang tinggi seIepas meIayakkan diri ke perIawanan akhir PiaIa AFC dengan mengaIahkan keIab hebat di rantau Asean dan Asia.

"SeIaku warga negara MaIaysia, kami begitu bangga atas pencapaian sejauh itu sebuah keIab daIam Liga Super MaIaysia, tapi itu tidak bermakna KL City FC mempunyai tiket mudah bagi mengharungi baki perIawanan memandangkan kedudukan keIab tersebut yang berada di pertengahan carta Iiga.

"TFC juga seIaku finaIis PiaIa FA dan reputasi seIaku juara Sukan MaIaysia (Sukma) musim ini mempunyai sebuah pasukan yang barisan kejuruIatihan dan pemain yang sentiasa bersemangat dan bersedia bertemu dengan mana-mana pasukan untuk meIakar keputusan yang positif," katanya ketika dihubungi oIeh Harian Metro.