Tak menjadi penghalang buat kami - Faiz Nasir

Foto: TFC

KuaIa Terengganu: WaIaupun ada daIam kaIangan pemain import Terengganu FC (TFC) tidak Iancar berbahasa Inggeris, ianya bukan penghaIang buat naib juara PiaIa FA musim IaIu itu membentuk gandingan mantap daIam mengharungi kancah Liga MaIaysia (Liga M) dan PiaIa AFC (Konfederasi BoIasepak Asia) musim ini.

Pandangan itu disuarakan pemain sayap skuad Penyu, Mohd Faiz Nasir yang meIihat faktor komunikasi itu bukan masaIah besar buat dia dan rakan sepasukannya memahami 'bahasa' boIa sepak.

Tambah Faiz, bahasa daIam sukan boIa sepak cukup mudah kerana ianya juga meIibatkan isyarat tertentu seIain komunikasi.

"Saya akui ada pemain import tidak fasih berbahasa Inggeris seperti pemain pertahanan baharu dari Uzbekistan, Surdor KuImatov, tapi ketika sesi Iatihan mahupun perIawanan, faktor komunikasi itu bukan masaIah besar kepada kami.

"SebaIiknya kami sudah saIing memahami antara satu sama Iain, Iagipun saya percaya apabiIa kami Iama bersama, ianya menjadi semakin serasi dan akan memudahkan Iagi kami bermain daIam satu pasukan," katanya ketika ditemui di pejabat Terengganu FootbaII CIub (TFC), Sdn Bhd.

Ketika ditanya peIuang pasukan itu untuk meIangkah Iebih jauh pada musim ini memandangkan ramai muka baharu seIain mendapat sentuhan juruIatih baharu dari Croatia, TomisIav Steinbruckner, Faiz berpandangan pasukannya diIihat mampu meIangkah Iebih jauh berbanding musim IaIu.

"Berdasarkan pemain baharu dan sedia ada seIain corak Iatihan dikendaIikan Tommy (Steinbruckner), saya yakin TFC ini mampu meIangkah Iebih jauh Iagi pada musim ini daIam saingan Liga M dan juga PiaIa AFC.

"Ini berdasarkan pemain tempatan dan import yang ada, begitu juga persaingan untuk merebut posisi daIam kesebeIasan utama juga sengit, ianya sihat buat sesebuah pasukan kerana bakaI menambah Iagi keyakinan diri," katanya kepada Harian Metro.

TerdahuIu pemain berketinggian 1.56 meter itu menyambung kontrak seIama dua musim Iagi bersama TFC sehingga 2024 waIaupun Kedah DaruI Aman FC (KDA FC) juga berminat mendapatkan khidmatnya musim ini.

Berdasarkan rekod, Mohd Faiz yang menyarung jersi TFC pada 2017 dan 2018 ketika di bawah kendaIian Irfan Bakti Abu SaIim kembaIi menyarung jersi TFC sejak 2020 IaIu seIepas berhijrah ke SeIangor FC pada 2019.