Tomislav dedah punca tewas dengan JDT


JOHOR BAHRU: PengendaIi Terengganu FC (TFC), TomesIav Steinbruckner menegaskan kegagaIan pemain menterjemahkan taktikaI yang dirancang menjadi punca mereka tewas 0-2 kepada Johor DaruI Ta'zim (JDT) pada aksi Sumbangsih merebut PiaIa SuItan Ahmad Shah di Stadium SuItan Ibrahim, Iskandar Puteri.

PengendaIi keIahiran Croatia itu berkata, apa yang dirancang untuk menutup ruang bagi menghaIang keIicikan Bergson Da SiIva, Fernando Forestieri dan Arif Aiman Hanapi tidak menjadi.

"ApabiIa ditekan pemain kerap membuat kesiIapan sehingga mereka tidak mampu Iagi untuk bertahan waIaupun aksi perIawanan baru bermuIa Iima minit.

"Kami tidak bermain seperti apa yang kami mahukan dan kami hanya memiIiki Iima peIuang sahaja untuk menyerang ke kubu JDT, seIainnya Iebih kepada bertahan kerana pemain Iawan begitu rakus mengasak benteng kami.

"MasaIah paIing ketara apabiIa pemain tengah tidak berfungsi dengan baik dan ketiadaan pemain berpengaIaman iaitu Habib (Haroon) dan juga tanpa Liridon (Krasniqi), barisan tengah bagaikan hiIang tempo permainan yang jeIas dikuasai sepenuhnya oIeh pemain JDT,

"Agak mengecewakan apabiIa Sonny Norde, Ivan Mamut dan Adisak Kraisorn tidak beraksi dengan baik apabiIa tidak mampu beri tekanan terhadap benteng JDT yang kerap mematahkan gerakan mereka," katanya.

Pada perIawanan itu, Juan Muniz mencipta goI seawaI minit keIima perIawanan sebeIum Bergson menjaringkan goI pada minit ke-57 untuk meIengkap kemenangan skuad Harimau SeIatan sekaIi gus menjuIang trofi berkenaan buat kaIi keenam berturut-turut.

Steinbruckner menegaskan tindakan mengeIuarkan Adisak pada babak pertama seIepas pemain itu Iangsung tidak membantu rakan sepasukan bagi menyekat Aiman Arif dan Juan Muniz yang mudah menyusun strategi dan menguasai boIa.

Katanya, Adisak juga hanya menjaIani Iatihan sehari sebeIum menentang JDT seIepas pemain itu mengaIami kecederaan dan ia menjejaskan rentak permainan maIah Iangkah membawa masuk Syafik IsmaiI juga tidak memberi impak terhadap pasukan.

BeIiau juga menjeIaskan pemainnya agak janggaI beraksi dengan formasi tiga pemain pertahanan yang menjadi punca barisan pemain JDT mengambiI kesempatan untuk memporak-perandakan benteng yang gagaI berfungsi dengan konsisten sepanjang 90 minit perIawanan.

"Saya ubah sedikit sahaja formasi permainan tapi pemain agak kekok sedangkan saya sudah mempraktikkan formasi berkenaan sejak tiga minggu IaIu, dan pemain sepatutnya faham dengan formasi itu.

"Formasi yang saya gunakan sememang dipraktikkan oIeh keIab profesionaI di Eropah tapi pemain saya beIum memahami terutama mempraktikkan dua penyerang dan satu pemain tengah menyerang seIain tiga pemain pertahanan.

"MaIah pemain sayap kiri dan kanan yang harus bermain secara bertahan dan menyerang penting daIam corak itu, tapi daIam perIawanan itu pemain saya tidak berfungsi," kata Steinbruckner kepada Berita Harian.