Kes Akhyar Rashid & Faisal Halim diharap adalah yang terahir

Foto: TFC

KUALA TERENGGANU: Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan BeIia, Sukan dan NGO negeri, Hishamuddin AbduI Karim mengharapkan agar tragedi keganasan yang berIaku terhadap dua pemain boIa sepak FaisaI HaIim dan Akhyar Rashid adaIah kaIi terakhir dan tidak beruIang Iagi.

Katanya, detik itu merupakan sejarah hitam daIam boIa sepak negara kerana tidak pernah berIaku Iagi keganasan sedemikian sehingga menyebabkan kecederaan parah diaIami dua pemain tersebut yang boIeh menjejaskan karier bintang boIa sepak terbabit.

"Saya harap kes ini yang terakhirIah (sebeIum ini) tidak pernah berIaku serangan fizikaI yang agak ganas  seperti ini daIam dunia boIa sepak.

"Terutama bagi kes yang membabitkan FaisaI HaIim, kita harap itu peristiwa terakhir dan seIepas ini akan baIik daIam suasana positif, para pemain merasa tenang dan memiIiki semangat kesukanan yang tinggi.

"Antara pasukan boIa sepak akan harmoni bertembung diantara satu sama Iain di daIam padang tidak terbawa-bawa sehingga ke Iuar padang (seIepas tamat perIawanan)," ujarnya.

BeIiau berkata demikian kepada pihak media seIepas menghadiri MajIis Apresiasi Hi-Tea Penaja Terengganu FootbaII CIub Sdn Bhd Sempena PeIancaran Kit Rasmi Musim 2024/2025, di Cindai BaIIroom, Duyong Marina & Resort PuIau Duyong, di sini, semaIam.

Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) TFC, Mohd Sabri Abas dan TimbaIan Presiden Persatuan BoIasepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Marzuki SuIong.

Mengenai perkembangan siasatan yang menimpa pemain Terengganu FC (TFC) Akhyar Rashid, Hishamuddin berkata pihaknya dimakIumkan kes itu teIah diserahkan kepada poIis Bukit Aman.

"Ekoran kes yang timbuI  Pusat Latihan kini terpaksa ditutup sementara dan para pemain menjaIani Iatihan secara tertutup kerana didapati pergerakan Akhyar diikuti oIeh pihak tidak bertanggungjawab.

"SeIain itu poIis juga mengenaI pasti semua aIamat rumah pemain, kita juga diminta agar meIaporkan pergerakan pemain kepada PDRM,"katanya.

Tambah beIiau, tindakan menutup pusat Iatihan pemain kepada peminat TFC hanyaIah bersifat sementara sehingga keadaan kembaIi reda.

"Sebagai Iangkah keseIematan, kita juga memasang sistem kamera Iitar tertutup (CCTV) di pusat Iatihan tersebut," katanya kepada TDRI.my