'Heran deh, ini negara (Malaysia) hobbynya cari kambing hitam' - Apabila netizen Indonesia gagal fahami isi berita Covid-19

Posted on Thursday, April 30, 2020 | 4/30/2020



26 April 2020, Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah memaklumkan bahawa lebih 70 peratus kes Covid-19 yang diimport berasal dari Indonesia

Menurut data Kementerian Kesihatan, seramai 139 rakyat Malaysia yang pulang dari luar negara disahkan positif Covid-19. Dari jumlah itu, 71,22% (99 orang) rakyat Malaysia pulang dari Indonesia. 

Kes yang selebihnya membabitkan mereka yang pulang dari United Kingdom, Singapura, Turki, Belanda, Amerika, Thailand, Perancis dan Bangladesh. 

Kenyataan Dr Noor Hisham itu kemudian disiarkan juga di laman berita Indonesia, Kaskus. Malangnya, pembaca laman itu gagal memahami isi kandungan berita tersebut lalu menuduh Malaysia menjadikan Indonesia sebagai kambing hitam, kononnya punca penularan wabak Covid-19 di Malaysia adalah berpunca dari Indonesia. 


Netizen Indonesia menuduh Malaysia gemar mencari 'kambing hitam', malah menuduh lockdown di Malaysia gagal. 



Keadaan bertambah buruk apabila satu laman Instagram pro bola sepak negara itu menyesatkan lagi pemahaman followersnya dengan memuat naik kenyataan yang jelas sekali bertujuan mengajak netizen lain menghina Malaysia di ruangan komen. 


Tindakan tidak bertanggungjawab pengendali akaun Instagram itu kemudian disangkal oleh netizen Malaysia yang tidak putus-putus sekolahkan mereka agar faham dengan isi berita. 



Sumber : thereporter.my
Blog, Updated at: 4/30/2020

0 comments:

Loading...