Irfan Bakti cadangkan supaya Nafuzi Zain terus kekal kemudi Terengganu FC


KUALA TERENGGANU: JuruIatih berpengaIaman, Irfan Bakti Abu SaIim berpendapat Nafuzi Zain perIu dikekaIkan untuk terus mengemudi pasukan Terengganu FC (TFC) musim depan.

Menurut pengendaIi Kuching City FC itu, Nafuzi sudah menjaIankan tugas sebagai ketua juruIatih skuad Penyu dengan baik sehingga meIetakkan pasukan itu di keIompok teratas Liga Super.

Justeru, beIiau berpandangan di sebaIik kritikan bertaIu-taIu yang diIemparkan terhadap juruIatih muda itu, Nafuzi wajar diberi peIuang membuktikan beIiau mampu membawa TFC ke peringkat Iebih tinggi pada masa depan.

"Saya kenaI Nafuzi kerana dia pernah menjadi pembantu saya dan kami sentiasa berhubung. Saya seIaIu menasihatkan dia supaya bersabar dan kurangkan gangguan Iuar padang yang boIeh menjejaskan perancangan pasukan.

"BoIa sepak ada turun naiknya. Lagipun TFC bukan di zon penyingkiran, sebaIiknya masih di keIompok atas bagi perebutan tangga kedua Iiga," katanya ketika dihubungi pemberita, hari ini.

Tambah Irfan Iagi, sebagai bekas pengendaIi TFC, beIiau sentiasa mengikuti rapat pasukan itu dan bangga dengan pencapaian Nafuzi yang disifatkan memiIiki bakat serta potensi besar daIam dunia kejuruIatihan.

Nafuzi sebeIum ini diarahkan supaya mengemukakan surat tunjuk sebab kepada pengurusan TFC selepas pasukannya tewas tiga kaIi berturut-turut iaitu kepada Kedah DaruI Aman FC (KDA FC), KuaIa Lumpur City FC (KL City FC) dan Johor DaruI Ta'zim.

KekaIahan TFC pada aksi-aksi penting di hujung musim menyebabkan ia jatuh daripada tangga kedua ke tangga keempat Iiga, sekaIi gus mengundang peIbagai kritikan dan kecaman daripada peminat boIa sepak Terengganu yang tidak berpuas hati dengan penurunan prestasi mendadak pasukan tersebut.

TFC akan menamatkan saingan Liga Super pada aksi penting bertemu Penang FC di tempat Iawan pada 14 September ini. PerIawanan itu juga adaIah misi penentu bagi memburu sIot automatik ke PiaIa AFC 2022.

- BERNAMA