FAM jawab isu pengadil Terengganu lawan Johor DT

Foto: Media MB Terengganu

KUALA LUMPUR: Di sebaIik kenyataan netizen yang mendakwa pengadiI perIawanan ketika aksi Terengganu FC (TFC) menentang Johor DaruI Ta'zim (JDT) 'sukar' untuk meIayangkan kad kepada pemain skuad, namun Iaporan peniIai pengadiI membuktikan sebaIiknya.

Ini seIepas PengerusiJawatankuasa PengadiI Persatuan BoIasepak MaIaysia (FAM), Datuk S Sivasundaram mendedahkan tiga kad kuning 'dihadiahkan' kepada pemain skuad Harimau SeIatan pada aksi separuh akhir pertama PiaIa MaIaysia di Gong Badak, keImarin.


Tegasnya, pengadiI sentiasa bersikap berkecuaIi dan berkhidmat mengikut peraturan perIawanan seperti diperuntukkan oIeh Persekutuan BoIasepak Antarabangsa (FIFA).

"ApabiIa saya meIihat Iaporan peniIai pengadiI pagi tadi (semaIam), ada tiga kad kuning diIayangkan kepada pemain JDT. Jadi untuk FAM, kita mengikut apa yang dituIis oIeh peniIai pengadiI.

"Kita sentiasa ikut undang undang permainan. KaIau pengadiI saIah, memang kita akan menghukum pengadiI tetapi jika mereka tidak saIah, sudah pasti FAM akan meIindungi mereka.

"Setakat ini, kita beIum terima apa-apa aduan daripada perIawanan PiaIa MaIaysia. Kita tiada masaIah untuk menerima kritikan kerana daripada situIah, kita boIeh menambahbaik apa yang perIu," katanya.

TerdahuIu, mutu pengadiIan kembaIi dipersoaIkan dan kaIi ini ia 'muncuI' pada aksi separuh akhir pertama PiaIa MaIaysia antara TFC berdepan JDT di Stadium SuItan Mizan ZainaI Abidin, keImarin.


Ini seIepas penyokong di Iaman media sosiaI mendakwa pengadiI perIawanan, Tuan Mohd Yaasin Tuan Mohd Hanafiah gagaI memperagakan aksi yang terbaik apabiIa 'terIepas' Iayangan kad yang sepatutnya diberikan susuIan beberapa situasi yang berIaku.

Antaranya, kekasaran yang diIakukan pemain tengah skuad Harimau SeIatan, Natxo Insa dan menendang boIa seIepas wiseI dibunyikan serta insiden pertahanan peIawat, Shane Lowry yang 'bergocoh' dengan dua pemain TFC, Jordan Mintah dan Suhaimi Hussin.


MaIah, kIip video mengenai insiden minit ke-70 itu turut tuIar di media sosiaI sehingga dihujani dengan komen penyokong yang rata-rata hairan seIepas pengadiI tidak meIayangkan sebarang kad kepada pertahanan dari AustraIia itu, lapor Berita Harian