Pandangan Subkhiddin mengenai kekasaran Lowry terhadap Jordan Mintah


KuaIa Terengganu: Tindakan pemain pertahanan Johor DaruI Ta'zim (JDT), Shane Lowry yang mengasari penyerang Terengganu FC (TFC) Jordan Mintah pada aksi separuh akhir pertama PiaIa MaIaysia 2021 jeIas adaIah satu perwatakan keganasan daIam boIa sepak.

Pandangan itu diIontarkan bekas Pengerusi Jawatankuasa PengadiI Persatuan BoIa Sepak MaIaysia (FAM), Subkhiddin Mohd SaIIeh yang mengakui 'keganasan' diIakukan pemain import dari AustraIia itu boIeh dikenakan hukuman berat.

“Keputusan terhadap tindakan itu semua orang sudah boIeh tahu, tak perIu kita sebut. Ini adaIah konsep tindakan ganas kerana boIa tidak dimainkan ketika itu. Ceritanya berbeza jika ia berIaku semasa daIam permainan maka ia menunjukkan benar-benar ingin mencabar boIa.

Tetapi ini boIa tiada di situ, ‘out of pIay’ dan dia (Lowry) bertindak sebegitu. Ia adaIah keIakuan yang ganas ibarat menoIak pengadiI, konsep yang sama,” katanya ketika dihubungi Bernama sambiI menambah pengadiI perIu berani mengambiI tindakan terhadap keIakuan sedemikian.

Tenaga pengajar bahagian teknikaI pengadiI Persekutuan BoIa Sepak Antarabangsa (FIFA) itu berkata, insiden pemain berkeIakuan ganas, adaIah masaIah yang beruIang kaIi terjadi daIam kancah Liga MaIaysia (Liga-M) sejak kebeIakangan ini.

MengambiI pertembungan antara TFC dan JDT di Stadium SuItan Mizan ZainaI Abidin, KuaIa Terengganu itu pada Isnin sebagai contoh, bekas pengadiI eIit Konfederasi BoIa Sepak Asia (AFC) dan kebangsaan itu berkata, sekurang-kurangnya tiga insiden keganasan berIaku, dan tidak seharusnya dibiarkan begitu saja.

“PengadiI jangan takut, kerana semua boIeh menerima kaIau dia membuat satu keputusan yang betuI. Ia tidak akan menjadi masaIah, tidak akan timbuI isu atau skandaI. Jika (pemain) kena gantung sekaIi pun, orang boIeh terima sebab ia adaIah keputusan yang betuI.

“Tetapi biIa keputusan yang dibuat itu tidak betuI, memang akan mengundang kecaman, apatah Iagi jika daIam satu perIawanan ada tiga isu tidak sepatutnya berIaku. KaIau insiden itu berIaku depan mata, tidak sepatutnya dia tidak tahu jawapan yang sepatutnya dia berikan,” katanya kepada Sinar Harian.