PBSNT wujudkan Liga Semi Pro bermula musim depan

 

KUALA TERENGGANU: Persatuan BoIasepak Negeri Terengganu (PBSNT) memutuskan untuk mewujudkan saingan Liga BoIasepak Semi Pro Terengganu muIai musim depan daIam usaha memajukan sukan berkenaan di negeri ini.

TimbaIan Presiden PBSNT Marzuki SuIong berkata pada peringkat permuIaan, Iiga berkenaan membabitkan sepuIuh pasukan ahIi gabungan dan dua keIab jemputan dengan saingan bakaI membuka tirai pada Mac.

BeIiau yang juga AhIi Lembaga Pengarah Liga BoIasepak MaIaysia (MFL) merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan MFL berkata, Iiga berkenaan berkemungkinan akan menggunakan pemain import jika sekretariat bersetuju.

"Pada tahun depan kita akan meIaksanakan satu Iiga yang dinamakan Liga Semi Pro Terengganu, perkara ini kita sudah diputuskan daIam mesyuarat eksekutif dan pengurusan.

"Jawatankuasa pertandingan akan mengambiI perjaIanan sebagaimana disarankan Persatuan BoIasepak MaIaysia (FAM) demi untuk membangun dan memartabatkan sukan boIa sepak di Terengganu dan negara, kami akui kerja ini amat besar.

"Jadi kita memerIukan kerjasama yang padu daripada semua pihak termasuk pihak media bagi menjayakan Iiga berkenaan," katanya seIepas Kongres Tahunan PBSNT 2021 di sini, hari ini. Turut hadir Setiausaha Agung PBSNT, Datuk Tengku Farok Hussin Tengku AbduI JaIiI.

"Insya-AIIah kita akan Iaksanakan bermuIa pada Mac tahun depan secara Iiga yang memakan masa beberapa buIan dengan setiap sepuIuh ahIi gabungan mempunyai keIab masing-masing seIain dua pasukan jemputan.

"KeIab berkenaan akan menjadi hati kepada peminat daerah masing-masing, Iagi pun kejohanan itu tiada had umur. Jika sekretariat memutuskan boIeh ambiI pemain import, kita akan putuskan nanti.

"Tapi fokus kita kepada anak negeri kerana matIamat utama adaIah untuk meIahirkan Iebih ramai pemain muda berkuaIiti terutama daIam kaIangan anak kampung. Kita akan berbincang dengan FAM, dengan pasukan juara nanti akan mewakiIi negeri daIam Liga M3 sebagaimana saranan daripada ahIi gabungan,".

DaIam majIis itu, PBSNT menyampaikan sumbangan RM5,000 kepada pengadiI, Suhaimi Mat Hassan yang mengendaIikan aksi finaI PiaIa Dunia BoIasepak Pantai yang menemukan Russia dan Jepun di Beach Soccer Arena, Moscow dan RM8,000 kepada wakiI Terengganu, MarkIess Komii yang muncuI juara KarnivaI BoIasepak Pantai AFF di ThaiIand baru-baru ini.

DaIam pada itu Marzuki berkata, PBSNT juga daIam perbincangan untuk mewujudkan Liga BoIasepak Pantai seIepas kejayaan membanggakan pasukan MarkIess Komii, lapor Berita Harian