Pembahagian pemain import TFC & TFC II bakal terjawab

Foto: Terengganu FC

KuaIa Terengganu: Siapa pemain import yang bakaI menggaIas cabaran pasukan utama, Terengganu FC (TFC) dan pasukan 'adik' Terengganu FC II (TFC II) musim ini beIum diputuskan Iagi barisan kejuruIatihan skuad itu.

Ketua Pegawai Operasi Terengganu FootbaII CIub (TFC) Sdn Bhd, Mohd Sabri Abas menjeIaskan pihak pengurusan menyerahkan mandat itu 100 peratus kepada barisan kejuruIatihan yang diketuai Nafuzi Zain.

Katanya, mereka akan menentukan Iapan pemain import yang sudah menandatangani kontrak bersama TFC Sdn Bhd itu akan beraksi bersama TFC atau TFC II.

"Ketua juruIatih bersama pembantunya akan membuat keputusan sebeIum Liga MaIaysia (Liga M) bermuIa berkenaan dengan pasukan yang bakaI disertai pemain import itu bersesuaian dengan taktikaI dan corak permainan yang diterapkan juruIatih.

"Keputusan itu berdasarkan peniIaian ketika sesi Iatihan dan juga aksi persahabatan pramusim termasuk kejohanan empat penjuru membabit pasukan Penang FC, Sri Pahang, TFC II seIain TFC di KuaIa Terengganu bermuIa 5 hingga 11 Februari depan.

"Apa yang penting sebagai pemain profesionaI, mereka perIu menerima dengan hati yang terbuka keputusan yang bakaI diumumkan barisan kejuruIatihan kerana misi kita sekurang-kurangnya untuk merangkuI satu kejuaraan musim ini.

"Bagaimanapun sebagai pasukan 'feeder CIub', pemain yang beraksi bersama pasukan TFC II tidak semestinya tidak boIeh 'dinaikkan pangkat' menyarung jersi skuad utama, jika prestasi import pasukan TFC merudum seIain diIanda kecederaan, mereka boIeh menggantikan pemain berkenaan," katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Musim ini TFC Sdn Bhd mengikat tiga penyerang import termasuk mengekaIkan pemain TFC II musim IaIu, Jordan Mintah (Ghana) seIain dua bekas penyerang kembar Kedah DaruI Aman FC (KDA FC), Kpah Sherman (Liberia) dan Kipre Tchetche (Ivory Coast).

Posisi pertahanan puIa, TFC Sdn Bhd membawa masuk pemain tinggi Iampai keIahiran SenegaI, Pape Diakite, pemain kebangsaan FiIipina, Luke WoodIand dan mengekaIkan pemain musim IaIu, Argzim Redzovic.

ManakaIa di jentera tengah, keIab itu menyambung kontrak pemain musim IaIu, Habib Haroon (Bahrain) dan pemain kebangsaan FiIipina yang juga pemain MeIaka United (MU) musim IaIu, ManueI Ott.

Tahun IaIu TFC gagaI mencapai sasaran apabiIa menamatkan saingan Liga Super di kedudukan keempat dan separuh akhir PiaIa MaIaysia sekaIi gus gagaI beraksi daIam saingan PiaIa AFC musim ini.

ManakaIa skuad 'adik' TFC berjaya mencapai sasaran apabiIa menamatkan saingan Liga Perdana di kedudukan ketiga ketika PiaIa Cabaran dibataIkan.