Safawi Rasid diumumkan keluar daripada Johor Darul Takzim!

 


Dungun: Pemain kelahiran Dungun, Terengganu yang baru melangsungkan perkahwinan baru-baru ini sah akan berhijrah ke Liga Thai.

Khabar angin bertiup kencang apabila beliau dikaitkan akan kembali ke Terengganu atau pasukan Selangor.

Kelab Liga 1 Thailand Ratchaburi FC menandatangani perancang JDT dan  pasukan kebangsaan Malaysia Safawi Rasid.

Pengerusi Ratchaburi FC Tanawat Nitikanchana telah mengumumkan bahawa kelab itu telah menandatangani perancang pasukan kebangsaan Malaysia, Safawi Rasid semasa jendela perpindahan Liga Thai 2 2022/23.

Bintang Johor Darul Ta’zim itu akan menjadi pemain kuota ASEAN ketiga Ratchaburi, berikutan gandingan Myanmar Myo Min Latt dan Hein Phyo Win.

Encik Tanawat juga telah berkongsi bahawa beliau berharap menambah pemain kuota ASEAN akan membolehkan Ratchaburi menyelami pasaran ASEAN.

"Sekarang, perjanjian itu selesai," kongsi pengerusi Ratchaburi itu. “Pemain (Safawi) akan menyertai pasukan kami selepas menyelesaikan tugas kebangsaannya dan saya harap ini akan membawa peminat baharu kepada kelab kami.”

Sementara itu, pemain sayap berusia 25 tahun itu beraksi bersama pasukan kebangsaan Malaysia sejak B-18 hingga ke peringkat pasukan utama. Dia juga menjaringkan gol ketika menentang Thailand dalam kemenangan 1-0 Malaysia ke atas pasukan Changsuek dalam Kelayakan Asia Piala Dunia FIFA 2022 pada 2021.

Safawi juga bermain untuk JDT menentang Ratchaburi dalam Liga Juara-Juara AFC pada musim panas 2021.

Dia akan beraksi untuk Harimau Malaya dalam Piala AFF Mitsubishi Electric 2022 akan datang sebelum menyertai Ratchaburi menjelang aksi 1 Liga Thai 2022/23.