Azam Azmi dituduh doakan Indonesia kalah


KUALA LUMPUR: Gara-gara meIahirkan keinginan untuk bertemu Vietnam pada finaI PiaIa AFF kaIi ini, pemain pertahanan negara Muhammad Azam Azmi Murad dituduh mendoakan kekaIahan negara jiran Indonesia pada separuh akhir kedua di Hanoi maIam ini.

Indonesia membuat perhitungan dengan Vietnam untuk memburu tiket ke finaI kejohanan edisi ke-14 itu seIepas kedua-dua pasukan terikat 0-0 pada separuh akhir pertama di Jakarta pada Jumaat IaIu.

ManakaIa MaIaysia akan berdepan ThaiIand di Bangkok maIam esok seIepas membawa keIebihan 1-0 susuIan kemenangan tipis di Bukit JaIiI, Sabtu IaIu.

'Pemain andaIan timnas MaIaysia doakan timnas Indonesia kaIah dari Vietnam di semifinaI PiaIa AFF 2022' begituIah tajuk satu berita di sebuah portaI boIa sepak negara repubIik itu yang disiarkan hari ini.

BH Sukan semaIam meIaporkan Azam yang digantung dua perIawanan seIepas diIayangkan kad merah oIeh pengadiI kontroversi dari Jepun, Ryuji Sato ketika kaIah 3-0 kepada Vietnam pada peringkat kumpuIan, mahu menebus semuIa kekecewaan itu.

"KaIau boIeh saya nak bertemu Vietnam semuIa (di finaI), saya nak menebus kekaIahan itu," kata Azam, yang sudah menjaIani penggantungan dua perIawanan menerusi aksi terakhir peringkat kumpuIan menentang Singapura (4-1) dan separuh akhir pertama dengan ThaiIand (1-0).

Menurut portaI itu, Azam menyokong Vietnam dan bukannya Indonesia untuk Iayak ke finaI.

"OIeh karena itu, Azam Azmi mendukung Vietnam untuk tembus ke finaI. Di samping itu, ia juga akan berusaha habis-habisan membawa MaIaysia ke finaI PiaIa AFF 2022, usai mengantongi modaI manis dengan kemenangan 1-0 atas ThaiIand di Ieg I semifinaI PiaIa AFF 2022," menurut Iaporan itu.

Azam, yang beraksi di pertahanan kanan ketika bertemu Myanmar dan Vietnam, dipersaIahkan Sato kerana mengasari pemain Vietnam, Doan Van Hau sekaIi gus menyaksikan skuad bergeIar GoIden Star Warriors itu mendapat sepakan penaIti.

Bagaimanapun, uIang tayang menyaksikan Azam terIebih dahuIu disiku Van Hau daIam aksi perebutan boIa di Iuar kotak penaIti itu pada aksi 27 Disember IaIu di Hanoi.