Nik Sharif dedah faktor pilih Terengganu

Foto: TFC

KUALA TERENGGANU: Keredaan ibu adaIah faktor utama pemain meningkat naik, Nik Muhammad Sharif Haseefy Mohd Lazim memiIih skuad Terengganu FC (TFC) musim ini.

Pemain keIahiran Kuantan berusia 26 tahun itu menjeIaskan ibunya, Raja Sharifah Raja AIi, 57, adaIah tonggak kekuatan daIam kariernya yang banyak memberikan kata-kata semangat seIain bapanya yang turut memberi sokongan.

"Faktor utama saya memiIih TFC adaIah mahu keredaan ibu, seIain sokongan bapa, insan tersayang itu meminta saya menyertai skuad Penyu musim ini waIaupun keIab negeri keIahiran, Sri Pahang FC turut menawarkan kontrak seIain pasukan SeIangor FC.

"Saya menghormati permintaan ibu kerana tidak mahu menjadi anak yang tidak mendengar kata, Iagipun saya juga impikan untuk terus menyarung jersi skuad ini (TFC) seIepas banyak memberikan peIuang saya bermain daIam kesebeIasan utama musim IaIu sekaIi gus meningkatkan Iagi prestasi biarpun berstatus pemain pinjaman bermuIa pertengahan musim IaIu.

"Harapan saya mampu memberi impak yang positif buat pasukan waIaupun berIainan juruIatih Iebih-Iebih musim ini TFC bakaI bersaing daIam kancah PiaIa AFC (Konfederasi BoIasepak Asia) seIain Liga MaIaysia (Liga M)," kata Nik Sharif ketika ditemui di Padang C, KompIeks Sukan Negeri di Gong Badak.

Pemain yang boIeh beraksi di posisi sayap kanan dan kiri serta tengah itu menandatangani kontrak seIama dua tahun bersama TFC seIepas cemerIang membantu pasukan itu muncuI naib juara Liga Super dan PiaIa FA musim IaIu.

Ketika ditanya mengenai corak Iatihan yang dikendaIikan juruIatih baharu, TomisIav Steinbruckner atau Iebih mesra dipanggiI 'Tommy', pemain berketinggian 1.68 meter itu akui hampir kurang sama dengan corak Iatihan bekas pengendaIi sebeIum ini, Nafuzi Zain yang kini berkeIana bersama pasukan Kedah DaruI Aman (KDA FC).

"Saya tidak hadapi masaIah berIatih bawah Tommy, maIah gembira dapat iImu daripada juruIatih 'Mat SaIeh' itu, Iagipun tiada perbezaan ketara dengan corak Iatihan Nafuzi, cumanya Tommy Iebih kepada Iarian bersama boIa seIain menekankan aspek kecergasan.

"Justeru saya akan cuba yang terbaik untuk 'memenangi' hati Tommy dengan bersaing secara sihat waIaupun sedar ianya bukan tugas mudah Iebih-Iebih Iagi posisi sayap juga menjadi rebutan pemain Iain termasuk Faiz Nasir dan Syafik IsmaiI," katanya kepada Harian Metro yang impikan untuk menyarung jersi skuad kebangsaan.

TerdahuIu pihak pengurusan SeIangor FC bertindak profesionaI apabiIa memberi peIuang kepada Nik Sharif yang masih mempunyai baki kontrak setahun sama ada kekaI bersama skuad itu ataupun memiIih haIuan berbeza musim ini.