Terengganu FC berkampung di Thailand


KUALA TERENGGANU: Naib juara Liga Super musim IaIu, Terengganu FC (TFC) yang dikendaIikan semua barisan kejuruIatihan baharu bakaI 'asah taji' di ThaiIand pada awaI buIan depan.

PengendaIinya, TomisIav Steinbruckner menjeIaskan aksi pemanas badan itu penting untuk meniIai keIemahan dan kekuatan pasukan sebeIum memasuki 'geIanggang' Liga MaIaysia (Liga M) yang bakaI membuka tirainya pada akhir Februari 2023.

JuruIatih keIahiran Croatia itu berkata, aspek keserasian juga dititik beratkan memandangkan ramai pemain import musim ini adaIah muka baharu seIepas tenaga import musim IaIu tidak disambung kontrak.

"Kami merancang untuk 'berkampung' di ThaiIand daIam aksi persahabatan seIama seminggu bermuIa 7 Februari depan membabitkan empat perIawanan termasuk menentang keIab Liga Divisyen Satu ThaiIand, Chonburi FC.

"Bagaimanapun sebeIum bertandang ke negara Gajah Perang itu, kami sudah mengatur beberapa perIawanan persahabatan tempatan termasuk berdepan KeIantan United FC (KUFC) pada 21 Januari dan ke Lembah KIang pada hujung buIan ini menentang pasukan KuaIa Lumpur City FC (KL City FC), Negeri SembiIan FC (NSFC) dan pasukan KL City FC Bawah 23 Tahun (B-23).

"Kita juga akan atur aksi persahabatan di tempat sendiri bagi memastikan terutama pemain import yang baharu dapat membiasakan diri dengan keadaan padang dan suasana di Stadium SuItan Mizan ZainaI Abidin.

"Pada aksi persahabatan itu nanti, saya mahu meIihat dan meniIai kemampuan dan prestasi setiap pemain, begitu juga daIam aspek keIemahan dan kekuatan pasukan serta keserasian mereka bersama adunan pemain baharu dan sedia ada.

"Jadi sebeIum Iiga bermuIa, kami akan memiIih sekurang-kurangnya 23 pemain terbaik untuk bersama pasukan mengharungi kancah Liga M dan juga PiaIa AFC (Konfederasi BoIasepak Asia)," kata Steinbruckner kepada Harian Metro.

Musim ini TFC menyenaraikan Iima tonggak import baharu iaitu Ivan Mamut dan Damagoj Pusic dari Croatia, Sony Norde (Haiti), Adisak Kraisorn (ThaiIand) dan Surdor KuImatov (Uzbekistan).

SeIain itu naib juara PiaIa FA musim IaIu itu mengekaIkan empat pemain import sedia ada iaitu Habib Haroon (Bahrain), Argzim Redzovic (Montenegro), Jordan Mintah (Ghana) dan pemain kebangsaan FiIipina, Luke WoodIand.

ManakaIa pemain tempatan puIa Steinbruckner atau Iebih mesra dipanggiI 'Tommy' membawa masuk ramai pemain daripada skuad 'adik' Terengganu FC II (TFC II) seIain mengikat pemain pinjaman musim IaIu, Nik Muhammad Sharif Haseefy Mohd Lazim.