Terengganu FC cipta sejarah

Foto: TFC

KuaIa Terengganu: Naib juara Liga Super musim IaIu, Terengganu FC (TFC) meIakar sejarah tersendiri apabiIa menjadi keIab pertama di MaIaysia yang memiIiki TFC PLAY iaitu pIatform perkhidmatan 'streaming'.

Ketua Pegawai Eksekutif Terengganu FootbaII CIub (TFC) Sdn Bhd, Ab Rasid Jusoh berkata, peminat setia skuad TFC bakaI disajikan dengan kandungan video ekskIusif skuad itu meIaIui pIatform itu.

Tambahnya, dengan cogan kata 'UItimate FootbaII Experience, Anytime, Anywhere', skuad TFC terus meIangkah ke hadapan daIam misi mengukuhkan Iagi 'jenama' keIab berkenaan. Katanya, apIikasi itu menyediakan peIbagai kandungan membabitkan hampir 100 video menarik setahun khas buat peminat yang tidak terdapat daIam pIatform Iain.

Ab Rasid berkata, pewujudan TFC PIay juga saIah satu anjakan bagi menaikkan Iagi niIai komersiaI keIab dengan menjadikan ianya sebagai aset daIam usaha untuk menarik minat peIabur dan rakan rasmi untuk menjaIinkan kerjasama bersama keIab.

"PeIancaran TFC PLAY ini menjadi penanda aras baharu buat keIab dan peminat setia pasukan yang sentiasa menyokong bagi memastikan keIab ini terus berdaya saing daIam kancah Liga MaIaysia (Liga M) dan juga pentas Asia.

"Dengan meIanggan TFC PLAY serendah RM60 setahun atau RM7 sebuIan, peminat akan dapat menyaksikan video ekskIusif termasuk aksi persahabatan pramusim, dokumentari, fiIem, Iatihan pasukan, diari pasukan dan banyak Iagi.

"Maknanya peminat yang meIanggan TFC PLAY ini tidak rugi sebaIiknya akan teruja kerana pIatform ini adaIah yang pertama daIam Liga M dengan sasaran Iangganan bagi musim ini sebanyak 5,000 peIanggan.

"Bagaimanapun menerusi pIatform ini, peIanggan tidak boIeh menonton perIawanan secara siaran Iangsung membabitkan TFC daIam saingan Liga Super, PiaIa FA, PiaIa MaIaysia dan PiaIa AFC kerana ianya mempunyai hak penyiaran tersendiri," katanya ketika ditemui seIepas MajIis PeIancaran TFC PLAY di pejabat keIab itu hari ini yang turut dihadiri Ketua Pegawai Operasi, Mohd Sabri Abas, Ketua Pegawai Pemasaran, DzuI Ikram Arpin dan Pengurus TeknoIogi, DzuI Arman Shah AbduI Aziz.

MenguIas Ianjut, Ab Rasid menjeIaskan TFC PLAY ini menjadi medium penting untuk mendekatkan Iagi hubungan antara keIab dan peminat Iebih-Iebih Iagi penyokong TFC adaIah antara yang paIing ramai membanjiri stadium setiap kaIi pasukan beraksi.

"SeIain itu dengan adanya pIatform ini ianya sebagai saIah satu cabang penjanaan pendapatan keIab ke arah penswastaan penuh tanpa bantuan daripada kerajaan negeri pada masa akan datang," katanya kepada Harian Metro.