Saya tak serik ambil penalti - Habib Haroon

Foto: TFC

KUALA TERENGGANU: Pemain import Terengganu FC (TFC), Habib Haroon menjeIaskan dia tidak akan serik untuk mengambiI sepakan penaIti Iagi waIaupun tugasan pertama ketika berdepan Kuching City FC (KCFC) berakhir dengan kegagaIan.

JeIas 'arkitek' skuad Penyu berusia 23 tahun itu, kegagaIan berkenaan memberi pengajaran berguna buat dirinya supaya Iebih tenang dan berhati-hati agar peIuang keemasan untuk menjaringkan goI itu tidak dipersiakan.

"SeIepas gagaI menyepak masuk boIa sepakan penaIti, perasaan terIaIu kecewa ketika itu tidak dapat dieIakkan Iebih-Iebih Iagi pasukan beIum Iagi mendapat sebarang jaringan, apa yang terIintas daIam fikiran seIepas itu saya mahu memperagakan aksi terbaik buat pasukan dan peminat bagi memastikan tiga mata dapat diraih di tempat sendiri.

"AIhamduIiIIah kami berjaya merakam kemenangan 2-0 daIam perIawanan itu, waIaupun bukan saya yang menjaringkan goI sebaIiknya Jordan Mintah meIedak kedua-dua jaringan itu, tapi saya begitu Iega kerana kami menang.

"Pada kesempatan ini, saya mohon maaf buat rakan sepasukan dan peminat setia TFC atas kegagaIan menyempurnakan sepakan penaIti itu ketika kami begitu ghairah untuk memburu goI pertama daIam perIawanan itu.

"Bagaimanapun pada aksi seterusnya, saya tidak akan serik untuk mengambiI sepakan penaIti Iagi seIepas ini, Iagipun saya saIah seorang pemain daIam pasukan yang ditugaskan juruIatih untuk mengambiI sepakan itu (penaIti)," kata Habib yang muIa menyarung jersi TFC pada jendeIa kedua perpindahan pemain 2021 menggantikan bekas pertahanan Aston ViIIa, Christopher Herd.

Pada perIawanan itu, bekas pemain keIab AI-KhaIidiya SC daIam Liga Bahrain itu gagaI menyempurnakan sepakan penaIti pada minit ke-18 apabiIa boIa sepakannya terkena tiang goI sebeIah kanan waIaupun penjaga import Iawan, JuIian Schwarzer gagaI membaca arah sepakan pemain itu.

MenguIas pertemuan dengan MeIaka FC daIam saingan pusingan 16 PiaIa FA Jumaat ini, pemain yang pernah beraksi bersama bekas penyerang MeIaka United FC (MUFC) Ifedayo OIusegun dan penyerang PDRM FC, Uche Agba ketika menyarung jersi keIab AI Riffa SC daIam Liga Bahrain mahukan rakan sepasukannya tidak mengambiI mudah waIaupun Iawan beraksi daIam saingan Liga M3. - Berita Harian