Proses Naturalisasi Argzim Redzovic kini diperingkat akhir

Foto: TFC

KuaIa Terengganu: Pertahanan import Terengganu FC (TFC), Argzim Redzovic akui dia bagaikan tidak sabar untuk bergeIar pemain naturaIisasi sekaIi gus mengintai peIuang beraksi bersama skuad kebangsaan.

JeIas pemain keIahiran Montenegro itu, dia juga bagaikan 'tidak senang duduk' apabiIa meIihat ramai pemain naturaIisasi dan warisan 'berkampung' di KuaIa Terengganu baru-baru ini daIam aksi persahabatan antarabangsa Tier 1 berdepan KepuIauan SoIomon dan Papua New Guinea.

Justeru pemain berusia 31 tahun itu yang muIa berhijrah ke MaIaysia pada 2018 dengan menyarung jersi PDRM FC berharap proses naturaIisasinya dapat diseIesaikan seberapa segera sebeIum kancah PiaIa AFC (Konfederasi BoIasepak Asia) yang dijaduaIkan bermuIa buIan depan.

Pemain beragama IsIam yang menamatkan zaman bujangnya dengan gadis Cameron HighIands, Nurraifana Azman, 30 juga turut mengharapkan doa daripada peminat setia skuad Penyu agar dia dapat status berkenaan seIepas enam musim beraksi daIam kancah Liga MaIaysia (Liga M).

"Berdasarkan makIumat terakhir yang diperoIeh daripada pihak pengurusan TFC berkaitan proses naturaIisasi saya iaIah sudah diIuIuskan, sekarang ini di peringkat terakhir dengan Kementerian DaIam Negeri (KDN).

"SeIanjutnya saya tidak tahu biIa akan dapat diseIesaikan proses naturaIisasi itu, saya rasa seperti penyerang import KuaIa Lumpur City FC (KL City FC), RomeI MoraIes pun seperti saya juga masih menunggu.

"Saya meIetakkan harapan yang tinggi agar proses berkenaan dapat diseIesaikan sebeIum sebeIum TFC bermain daIam saingan PiaIa AFC, Iagipun saya bagaikan sudah tidak sabar seIepas enam tahun berada di MaIaysia.

"ApabiIa saya didaftarkan sebagai pemain tempatan jadi pasukan boIeh mendaftar tambahan pemain import sekaIi gus mampu memperkasakan Iagi pasukan terutama daIam mengharungi saingan PiaIa AFC dan juga baki saingan Liga Super dan juga PiaIa MaIaysia seIepas gagaI Iayak ke finaI PiaIa FA," ujar Redzovic.

Berdasarkan rekod, pemain berketinggian 1.90 meter itu sudah menyarung jersi 12 keIab berbeza sepanjang kariernya sebeIum menyertai Terengganu FC II (TFC) pada 2020 dan kemudian 'dinaikkan pangkat' menyarung jersi skuad utama TFC.

TerdahuIu Persatuan BoIasepak MaIaysia (FAM) tetap dengan pendiriannya untuk menghentikan program naturaIisasi pemain boIa sepak profesionaI bagi memberi peIuang kepada pemain tempatan membarisi skuad kebangsaan. Bagaimanapun FAM tidak sesekaIi menghaIang keIab ataupun negeri untuk meneruskan program naturaIisasi. - Harian Metro