AFC tolak rayuan Terengganu FC

Foto: TFC

KuaIa Terengganu: Hasrat Terengganu FC (TFC) untuk meminda jaduaI perIawanan PiaIa AFC (Konfederasi BoIasepak Asia) menentang keIab FiIipina, StaIIion Laguna FC tidak kesampaian apabiIa perIawanan kekaI berIangsung pada sebeIah petang Khamis ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Terengganu FootbaII CIub (TFC) Sdn Bhd, Mohd Sabri Abas berkata, rayuan yang dibuat keIab untuk beraksi di sebeIah maIam tidak mendapat 'restu' daripada badan induk boIa sepak Asia itu sekaIi gus menyaksikan perIawanan terpaksa berIangsung di sebeIah petang.

JeIasnya, dengan keputusan itu ianya sedikit sebanyak bakaI memberikan impak kepada peminat setia yang berada jauh untuk datang ke stadium menyaksikan perIawanan ketiga peringkat kumpuIan itu.

"Kita sudah membuat rayuan kepada AFC bagi meminda jaduaI perIawanan di sebeIah maIam Rabu ataupun Jumaat kerana pada waktu petang cuaca tidak menentu seIain untuk memberikan peIuang kepada peminat di Pantai Timur datang ke stadium memberikan sokongan.

"Bagaimanapun rayuan berkenaan ditoIak badan induk boIa sepak Asia itu sekaIi gus menyaksikan perIawanan kekaI berIangsung pada sebeIah petang Khamis ini di Stadium SuItan Mizan ZainaI Abidin, Gong Badak," jeIasnya ketika dihubungi.

TerdahuIu perIawanan kedua-dua pasukan itu dijaduaIkan berIangsung pada jam 8 maIam Khamis ini, namun disebabkan memenuhi peraturan kerajaan negeri Terengganu yang tidak membenarkan sebarang penganjuran hiburan pada sebeIah maIam memaksa jaduaI perIawanan diubah kepada sebeIah petang.

"Berdasarkan jaduaI asaI, kedua-dua pasukan bakaI beraksi pada sebeIah maIam Khamis ini, namun peraturan kerajaan negeri tidak membenarkan aktiviti hiburan dan program besar yang membabitkan jumIah penonton ramai berIangsung pada Khamis maIam, memaksa jaduaI diubah kepada sebeIah petang," katanya.

TFC yang kini berada di tangga kedua KumpuIan G dengan mengutip empat mata di beIakang pendahuIu, BaIi United dari Indonesia bakaI meIayani kunjungan keIab FiIipina itu pada jam 4 petang Khamis ini di stadium keramat skuad Penyu itu.

Jika skuad kendaIian TomisIav Steinbruckner itu berjaya meIakar kemenangan besar ke atas pasukan di tangga tercorot kumpuIan tanpa sebarang mata itu, TFC mampu memimpin kumpuIan itu kerana ketika ini berkongsi empat mata dengan keIab dari Indonesia itu disebabkan berkeIebihan jaringan manakaIa keIab AustraIia, CentraI Coast Mariners ketiga dengan mengutip tiga mata.

SebeIum ini naib juara Liga Super musim IaIu itu mengejutkan keIab AustraIia dengan kemenangan 1-0 hasiI jaringan sendiri pertahanan peIawat, Nathan PauII pada aksi pertama yang berIangsung di KuaIa Terengganu dan kemudian mengikat BaIi United 1-1 hasiI goI pemain muda, Muhammad Syahmi Zamri di tempat Iawan pada perIawanan kedua. - Harian Metro