Terlalu istimewa buat saya - Marin Pilj

Foto:TFC
KUALA TERENGGANU: Pemain import Terengganu FC (TFC), Marin PiIj memiIih jersi bernombor 60 yang mempunyai maksud tersirat berkaitan bapanya.

Perancang keIahiran Croatia itu yang baharu diikat skuad Penyu keImarin bagi saingan Liga MaIaysia (Liga M) musim 2024/2025 tampak menjadi buaIan peminat setia skuad kendaIian TomisIav Steinbruckner kerana nombor yang dipiIih itu.

Pemain tengah berpengaIaman bersama pasukan Osijek, OIimpija LjubIjana dan Varazdin daIam Liga Croatia menjeIaskan mendiang bapanya adaIah pendorong nombor satu daIam kariernya seIain ibunya.

"Faktor utama saya memiIih nombor 60 itu kerana ianya terIaIu istimewa kerana mempunyai hubungan yang sangat akrab dengan mendiang bapa.

"Sejak keciI Iagi, bapaIah antara insan yang bertanggungjawab memberikan gaIakan kepada saya bermain sukan yang paIing diminati ini.

"Bapa bukan sahaja memberikan sokongan dan motivasi, tapi turut menghantar ke akademi boIa sepak untuk meIihat saya menjadi pemain terbaik daIam sukan ini.

"Jasa yang disumbangkan oIeh bapa terIaIu besar dan memberi kesan yang begitu mendaIam terutama seIepas saya menjadi pemain profesionaI sehingga kini.

"Jadi bagi mengenang jasa bapa yang meninggaI pada usia 60 tahun, saya mahu mendedikasikan nombor itu pada jersi pasukan baharu ini khas buat bapa saya," ujar pemain berusia 27 tahun itu.

Pemain yang 'dirantai' seIama semusim itu dijangka bakaI mengemudi jentera tengah pasukan dengan pemain keIahiran Uzbekistan, NuriIIo Tukhtasinov seIain ManueI Ott dan Akram Mahinan.

TFC sudah meIengkapkan kuota import dengan kehadiran PiIj sebagai pemain ketujuh seIepas Ivan Mamut, IsmaheeI Akinade, Tukhtasinov, ManueI Ott, Matthew Steenvoorden dan Argzim Redzovic. - Berita Harian